tisdag 7 augusti 2012

Hjärna vs hjärta

Nu ska vi ge oss in i att köpa hus, så min hjärna går på högvarv... den funderar, planerar och drömmer såklart. Vad är viktigast? Vi vill ha låga ränte och driftskostnader, bra läge och ett fint hus med lite renovering (vi har slitit ut oss när det gäller renovering och behöver en paus!). Men som skrivet VAD är VIKTIGAST? Om vi rangordnar dessa tre... hmm tror det blir:

1. Bra läge (nära att gå till dagis och skola, samt rätt sida av Åkersberga)
2. Låga ränte/drifts kostnader
3. Fint hus, lite renovering

Sen vill jag fundera:

Bra läge
Kan vi tänka oss att byta dagis? Nja, om det krävs och det blir ett bra dagis.
Kan vi tänka oss att byta skola? Nej, T har redan bytt skola en gång så hon får gå kvar och i så fall åka kommunalt (vilket jag INTE gillar), gångavstånd är att föredra.

Känns som att områdena är bestämda. Det får bli Hh, Sg eller möjligtvis Sv eller Åt.

Låg ränta/drift
Skillnaden mellan att köpa för 2 500000 kr och 3 200000 kr är 5844 kr eller 7480 kr alltså ca 1700 kr per månad.
Driftskostnader får stanna under 2500 kr/månad.

Fint hus, lite renovering
Badrum och kök måste vara ok och endast kräva små justeringar.
Nytt golv på sina håll och ommålning av väggar - ok.
Uppsättning/rivning av vägg - ok.

Funderar när Skandiamäklarna ska släppa sina hus som de ska sälja under hösten?? Hoppas på idag. :)


Denna logga är den jag ser mest och oftast nu för tiden... kan det kallas beroende? Mmm förmodligen. ;) hemnet-knarkare har jag blivit. 

Jag har ett favorithus som jag vill ha, men det ligger utanför vår budget och jag är inte villig att tumma på den. Inte just nu i alla fall. Ok... kom igen nu, handla med hjärna och inte hjärta denna gång!! Haha.

1 kommentar:

  1. Ni har verkligen mkt att tänka på, ska bli spännande att se vad ni hittar i slutändan!


    sv:åh tack har inte tänkt på hur det ser ut i sängen men det var kul att höra :-)
    som sagt jag är imponerad och så länge det fungerar är väl det jättebra. Men du behöver inte känna dig dålig om du vill ta hjälp av flaskan.

    vi har babyland på våra och vi är riktigt nöjda. Har både med knappar och kardborre och det känns verkligen fräscht! Stina blir röd i ljumskarna och rumpan av engångsblöjor som vi använder någon gång ibland så dom är verkligen bättre för huden också!
    kram

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar!