söndag 8 juli 2012

Amning och ersättning

Amningen går sååå trögt, jag kan känna att det rinner till i bland, men mycket är det inte! Jag var så glad att det inte var amningshysteri på avdelning 17, där jag skulle ha legat. Men nu är det jag som är amningshysterisk, samtidigt är det naturligtvis mycket enkelt med ersättning. Eller ja, det handlar BARA om att sterilisera alla flaskor, nappar och andra delar som behövs för att mata med ersättning. Detta tar 10 minuter per gång och vi har gasspis... ehh gasen kommer vara slut snart!! Sen ska vatten kokas för själva ersättningen, det funkar i vattenkokaren, det går ju snabbt. Men sen ska ersättningen svalnas av direkt i kylen, tar ca 20 minuter... sen ska den stå i ett vattenbad för att nå kroppstemperatur.

SEN kan jag mata bebisen... tur att det finns ett schema så jag vet vad jag ska sysselsätta mig med emellan matningarna... förbereda nästa matning.

2 kommentarer:

  1. Hej, vad roligt med en tvillingblogg! :) Hittade hit från tvilling fb-grupp. Lite tips för att kanske underlätta flaskmatningen - så här har vi gjort: Vi kyler ner en hel glaskanna med kokt vatten som förvaras i kylen (byts minst en gång per dygn) så finns det alltid kokt kallt vatten redo att blandas. Sen kokar vi upp vatten och blandar med det kalla till lagom ättemp precis när det är dags för mat. Steriliserat har vi inte gjort efter varje matning, men när vi gjort det så använde vi steriliseringspåsar som man fyller med lite vatten, i med flaskor och nappar och sen kör i micron.
    Våra tvillingar är 4,5 månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! tack för din kommentar och framför allt ditt tips! :) Det ska jag köra från och med NU. Jag har varit så övertygad om att amningen skulle fungera, så det var inte en tanke på att köra ersättning. Åh, grattis till dina tvillingar!

      Radera

Lämna gärna en kommentar!